Historie

  • 1952

    Tomas Eikså kjøpte en skogeiendom og satte i gang en større skogsdrift på denne.
    Til dette trengte han naturlig nok skogsmaskiner.
    Tomas og Sigbjørn Nøding drev da et firma som hadde god erfaring med ombygging av maskiner.
    De hadde tidligere kjøpt inn 12 kanadiske “Carrier”, lett pansrede beltevogner fra krigen i Sahara.
    Disse ble bygget om til skogsmaskiner, taubaner og vinsjer.

  • 1960

    Firmaet S.Nøding og T.Eikså opphørte og Terrengtransport oppstod i 1960.
    Eiersiden bestod da av Tomas Eikså, Olav Ausland, Ådne Nome, Olav Nome
    Etter hvert ble også Sigbjørn Nøding medeier.

  • 1965

    Terrengtransport blir omgjort til eget AS.

  • 1967 -68

    Skriver av tap etter konkursen i Betongbygg med 208.853kr over en toårsperiode.
    Solid økonomi gjorde at Terrengtransport likevel gikk i balanse.

  • 1971

    Nytt verksted bygges på Marnardal.

  • 1982

    Gamle verksted rives for å gjøre plass til utvidelse av nytt tilbygg.

  • 1983

    Starter pukkverksdrift med innleide svensker fra Grus og bergkrosning AB.
    Terrengtransport kjøpte eget utstyr på slutten av 80-tallet.

  • 1986

    Ole K. Fyksen overtar stillingen som daglig leder etter Tomas Eikså.

  • 1992 -93

    Kåret til norges mest lønnsomme bedrift innen anleggsbransjen.

  • 1994

    Verksted utvides med egen kontordel

  • 1995

    Omsetning øker med 50% pga egen produksjon av 300.000 tonn pukk.

  • 1997

    Tom Eikså overtar som daglig leder etter Ole K. Fyksen.

  • 2002

    Terengtransport får sin til nå største jobb med å lage ca 5km europavei vei på Brokelandsheia.

  • 2011

    TT Anlegg flytter inn i sine nåværenede lokaler på Jåbekk industriområdet i Mandal.

  • 2015

    Hæhre, Isachsen og TT ønsker å danner ledende helnorsk entreprenørselskap.
    Øystein Stray Spetalen og Ole Enger går inn på eiersiden.

  • 2016

    TT Anlegg blir likevel ikke en del av Øystein Stray Spetalen og Ole Engers planlagte entreprenørkjempe.